Peter Kőszeghy, ur. w1971 roku w Balassagvarmat (Węgry), w latach 1985-1989 studiował grę na flecie w Wyższej Szkole Muzycznej m B. Bartóka w Miskolcu Od 1989 do 1992 roku studiował grę na flecie i pedagogikę muzyczną na Wydziale Pedagogicznym Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Györ. Pobierał prywatne lekcje kompozycji u Attili Reményego i Endre Olsvaya. W latach 1992-1993 był członkiem Grupy Młodych Kompozytorów (Fiatal Zeneszerzők Csoportja) w Budapeszcie. W 1993 roku wyjechał do Niemiec, podejmując studia kompozytorskie u Paula-Heinza Dittricha i Andre Bartetzkiego w Hochschule für Musik „Hans Eisler” w Berlinie. W latach 2000-2001 kontynuował studia kompozytorskie u Hansa Zendera w Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Frankfurcie. Uczęszczał na seminaria Edisona Denisowa, Gerharda Stäblera, Mathiasa Spahlingera i Friedricha Goldmanna. Był gościem Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt. Od 1999 roku działa jako wolny kompozytor i pedagog muzyki. Jego utwory były wykonywane przez Filharmonię Helsińską, Ensemble Musikfabrik, Kammerensamble Neue Musik Berlin, Ensamble Sortisatio, Ensamble Zagros i Ensable Aleph. Od 2004 roku jego stałym wydawcą jest oficyna Juliane Klein. W 2009 roku był kompozytorem rezydentem Deutschlandfunk oraz Kościoła św. Piotra w Kolonii. Wykładał na kursach muzycznych: Jugend Komponiert w Akademii Muzycznej w Rheinsbergu (2002), Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik (2008), KlangNetz Dresden (od 2009). Od 2009 roku wykłada w Hochschule für Musik „Carl Maria von Weber” w Dreźnie. Jest członkiem Brandenburgischer Verein Neue Musik (od 2007), musik21 (od 2007) i Forum zeitgenössischer Musik w Lipsku (od 2009).
*
Twórczość węgierskiego kompozytora od kilkunastu lat koncentruje się wokół pięciu zjawisk fizycznych, które stanowią główną inspirację dla kolejnych muzycznych kreacji. Zjawiska te to pięć żywiołów: płynny, stały, gazowy, ognisty i eteryczny. Agat to czwarta kompozycja z serii; reprezentuje element stałości. Mikrokrystaliczne struktury mineralne agatu, jako zjawisko wyjątkowe i niepowtarzalne w swej istocie, zainspirowały kompozytora do stworzenia muzyki wielobarwnej, wielowarstwowej, oddającej piękno tego szlachetnego kamienia poprzez powolny, kontemplacyjny rozwój medytacyjnych i minimalistycznych struktur dźwiękowych. Kompozycja została napisana dla zespołu Kwartludium. Premiera miała miejsce 3 października 2019 podczas Randspiele Festival, Berlin-Zepernick.
Peter Kőszeghy