Marek Czerniewicz, ur. w 1974 roku w Ornecie – kompozytor, pedagog, absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji Eugeniusza Głowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 2000 roku). Jego twórczość jest zróżnicowana i obejmuje wiele gatunków muzycznych. Składa się na nią szereg kompozycji kameralnych, chóralnych, wokalno-instrumentalnych i elektroakustycznych. Kompozytor jest również autorem kilkudziesięciu instrumentacji i aranżacji muzyki klasycznej i rozrywkowej, będących efektem współpracy z wieloma artystami i zespołami. Muzyka Marka Czerniewicza znalazła się w repertuarze m.in. wokalisty i reżysera teatralnego André Hübner-Ochodlo, Teatru Atelier w Sopocie, Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, Cappelli Gedanensis, Chóru Akademii Morskiej w Szczecinie, Chóru Kameralnego 441 Hz, Teatru Wybrzeże w Gdańsku, kwartetów smyczkowych NeoQuartet, The Smith Quartet, Atom String Quartet, kwintetu instrumentów dętych Hevelius Brass. Jego utwory prezentowano w wielu ośrodkach w Polsce i za granicą (m. in.: Wiedeń, Tallin, Budapeszt, Bratysława, Bruksela, Brno, Berlin, Lipsk, Hamburg, Ostrawa, Wilno, Moskwa, Quebec, Berkeley w Stanach Zjednoczonych, miasta Chińskiej Republiki Ludowej). Za swe dokonania Marek Czerniewicz otrzymywał nagrody i wyróżnienia. Był stypendystą londyńskiej organizacji European Association for Jewish Culture (2002), laureatem Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego przyznawanego twórcom kultury (2006), Nagrody Ministra Obrony Narodowej za kompozycję na orkiestrę dętą (2007), Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w dziedzinie kompozycji (2014). W 2019 roku kompozytora uhonorowano odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej. Marek Czerniewicz tworzy również muzykę teatralną i filmową; jest m.in. autorem muzyki do wielokrotnie nagradzanych obrazów Marcina Bortkiewicza – Portret z pamięci (film jako trzeci w polskiej kinematografii został zakwalifikowany do prestiżowej sekcji Director’s Forthnight 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 2012 roku) oraz Noc Walpurgi. Od roku 2002 Marek Czerniewicz pracuje jako pedagog w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki oraz w Akademii Pomorskiej w Słupsku.
*
Szczególny typ formy mojego utworu Dwie połowy, którego trzecie, finałowe ogniwo jawi się jako rezultat nałożenia na siebie dwóch poprzedzających go fragmentów, wyrasta z inspiracji pozamuzycznych. Zjednoczenie części można odczytać jako metaforę spotkania, które w naszym życiu nie może się urzeczywistnić – spotkania z samym sobą sprzed lat. Przede wszystkim jednak splecione ze sobą tytułowe „dwie połowy”, są jak przeznaczeni sobie ludzie stający się, jak mówi Księga Rodzaju, „jednym ciałem”. Utwór powstał w roku 2017 na zamówienie Izabeli Paszkiewicz-Ginter.
Marek Czerniewicz