Krzysztof Olczak, ur. w 1956 roku w Łodzi, studia muzyczne odbył na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Warszawie (akordeon u Lecha Puchnowskiego), a następnie w Akademii Muzycznej w Gdańsku (kompozycja u Eugeniusza Głowskiego). Jest laureatem konkursów akordeonowych i kompozytorskich, m.in. Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Auckland (1980 – brązowy medal), Konkursu Kompozytorskiego Premio Citta di Castelfidardo (1984 – I i II nagroda oraz 1988 – II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozycji Akordeonowych, 1985 – I nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Gdańsk 1992. Za działalność artystyczną i dydaktyczną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, jak np. Nagroda Artystyczna Młodych im. S. Wyspiańskiego – 1989, Nagroda Ministra Kultury i Sztuki – 1993, Nagroda Indywidualna Centrum Edukacji Artystycznej – 1992 i 1998. Krzysztof Olczak występuje jako akordeonista, solista i kameralista, koncertując w Polsce i wielu krajach Europy (Austria, Estonia, Finlandia, Hiszpania, Islandia, Niemcy, Norwegia, Rosja, Słowacja, Szwecja, Włochy) oraz w Iranie i USA. Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, jak np. Musik Biennale – Berlin, Internationale Studienwoche – Bonn, Blue Lake Festival – Lappeenranta, Varna Summer, Scrivi e Suona – Kraków, Musica Polonica Nova – Wrocław, Poznańska Wiosna, Warszawska Jesień, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów DROGA, Dallas New Music Virtual Festival. Jako akordeonista w swoim dorobku posiada szereg prawykonań. Dokonał również wielu nagrań, głównie z muzyką nową. W ostatnich latach jego dyskografia kompozytorska wzbogaciła się o szereg płyt CD wydanych w wytwórni DUX i Requiem Records – ostatnio z muzyką elektroakustyczną. W przygotowaniu jest płyta CD North Waves. Od 1979 roku związany jest zawodowo z Akademią Muzyczną w Gdańsku, gdzie pracuje jako profesor i kieruje pracami Katedry Kompozycji.
*
ACC-2 na akordeon i taśmę to druga z cyklu moich kompozycji z akordeonem w roli głównej. Pracę nad nią rozpocząłem w roku Beethovenowskim 2020, stąd w warstwie melodycznej pojawiają się zawoalowane związki z motywiką Für Elise Beethovena. Nawiązanie do słynnej bagateli, poza materiałem dźwiękowym, znajduje również swoje odbicie w dedykacji: For E-la. Utwór dedykowany jest gdańskiej akordeonistce Elżbiecie Rosińskiej.
Krzysztof Olczak
Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną powstał w 2014 roku w ramach programu Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór dedykowany jest gdańskiej flecistce Dorocie Pawlus, która dokonała premierowego wykonania w listopadzie 2014 roku w Gdańsku, w czasie Koncertu prawykonań organizowanego przez Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich.
Krzysztof Olczak