Kamil Cieślik

Kamil Cieślik jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie kompozycji Krzysztofa Olczaka (dyplom z wyróżnieniem w roku 2015). Jego utwory zdobyły wiele nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, m.in. I nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego w Sopocie (2011), II nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K. Pendereckiego w Sopocie (2013), I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Fontannie bije ten dzwon (2016); III miejsce w II etapie Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Operę Człowiek z Manufaktury organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi oraz łódzką Manufakturę (2016–2017); I nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na kolędę kaszubską (2020). Utwory kompozytora wykonywane były podczas koncertów w kraju i za granicą m.in. na Litwie, we Francji, w Austrii czy w Holandii. Kamil Cieślik jest laureatem nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów (2013), stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014/15) oraz stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego (w latach 2011/12, 2012/13, 2013/14, 2014/15). W roku 2017 otrzymał nagrodę Sopocka Muza dla Młodych Twórców, a w roku 2020 stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie o stypendium twórcze oraz stypendium z zakresu upowszechniania kultury na rok 2020/21. Od roku 2017 pełni rolę dyrektora artystycznego wydarzenia muzycznego organizowanego dla gdańskich seniorów pt. Benefis dojrzałości oraz wykłada w gdańskiej Akademii Muzycznej. Od września 2020 pełni funkcję prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki tej uczelni.

*

I Kwartet smyczkowy cechuje duża różnorodność, zarówno fakturalna jak i artykulacyjna: od aleatorycznego fragmentu początkowego aż do polifonicznej kulminacji; od zwyczajnej gry smyczkiem po col legno battuto czy pizzicato bartókowskie. Przepełnione ekspresją fragmenty fortissimo mieszają się z quasi lirycznymi, delikatnymi momentami pianissimo sprawiając, że niemal ośmiominutowa kompozycja przykuwa skutecznie uwagę słuchacza, nie pozwalając mu nawet na chwilę dekoncentracji. Zastosowane w utworze techniki kompozytorskie ukazują różnorodne możliwości brzmieniowe skrzypiec, altówki oraz wiolonczeli, a skondensowana i wyrazista forma jest czytelna i przejrzysta nawet dla odbiorcy niezaznajomionego z muzyką XX i XXI wieku.

Kamil Cieślik