José María Sánchez-Verdú, ur. w 1968 roku w Algeciras (Andaluzja), w latach 1986–94 studiował kompozycję, dyrygenturę i muzykologię w Real Conservatorio Superior de Música oraz w Universidad Autónoma w Madrycie. W 1992 jego nauczycielem kompozycji był Franco Donatoni w Accademia Chigiana w Sienie, zaś w latach 1996–99 – Hans Zender, pod którego kierunkiem pracował nad pogłębieniem rzemiosła kompozytorskiego w Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Frankfurcie jako stypendysta DAAD i fundacji La Caixa. W 1997 był kompozytorem rezydentem w Hiszpańskiej Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie. Otrzymał szereg nagród i stypendiów, m.in. nagrodę kompozytorską im. Cristóbala Halfftera (1994), nagrodę hiszpańskiego stowarzyszenia autorów SGAE (1996, 1997), nagrody kompozytorskie Ciutat d’Alcoi i Ciudad de Burgos, w 1998 – pierwszą nagrodę INAEM/Colegio de España, pierwszą nagrodę Junge Deutsche Philharmonie (1999), Förderpreis in Komposition Fundacji Ernsta von Siemensa (2000), Nagrodę Państwową Ministerstwa Kultury Hiszpanii (2003), Antara Prize na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Limie (2007). Od 2001 jest profesorem kompozycji w Konserwatorium im. Roberta Schumanna w Düsseldorfie, a w latach 2008–19 nauczał także w Conservatorio Superior de Música de Aragón (Saragossa). Prowadził kursy kompozytorskie m.in. w berlińskim Universität der Künste, Universidad Complutense w Madrycie, Cátedra de Composición Manuel de Falla w Kadyksie, Mozarteum w Salzburgu, Hochschule für Künste w Bremie. Otrzymał liczne zamówienia od instytucji i organizacji hiszpańskich, niemieckich i włoskich, a także od festiwalu Praska Wiosna i Lincoln Center w Nowym Jorku. Komponował muzykę dla Biennale für Neue Musik w Hanowerze, Pawilonu Niemieckiego na Expo 2000, Staatsoper w Berlinie (2005) i Teatro Real w Madrycie (2007). Jego utwory były wykonywane m.in. przez Ensemble Modern, Musikfabrik, Ensemble Mosaik, ensemble recherche, KNM Berlin, Kaleidoskop Solistenensemble, Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Konzerthaus Orchester Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bayerischer Rundfunk, Hamburger Philharmoniker, Stuttgart Radio Orchestra, Orkiestrę Radia Fińskiego, Orkiestrę Szwajcarii Romańskiej, Luzerner Sinfonieorchester, Orkiestrę Symfoniczną Mediolanu, Orquesta Nacional de España, na wielu festiwalach: Ultraschall Berlin, ECLAT Stuttgart, MaerzMusik Berlin, Münchener Biennale, Musica Viva Munich, Ars Nova Donaueschingen, Schleswig-Holstein Musikfestival, Beethoven Festspiele, Musicadhoy Madrid, Wien Modern, Salzburg-Biennale, Musica Nova Helsinki, Ars Musica Bruxelles, Warszawska Jesień, Biennale di Venezia. Utwory sceniczne Sáncheza-Verdú wystawiane były m.in. w Staatsoper Berlin, Deutsche Oper Berlin, Luzerner Theater, Münchener Biennale, Teatro Real Madrid, Teatro de la Zarzuela, Theaterhaus Stuttgart, Teatro Colón in Buenos Aires oraz w Hamburgu, Wenecji, Granadzie, Buenos Aires, Mexico City, Kairze. Artysta działa także jako dyrygent orkiestr i zespołów muzyki współczesnej w Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Belgii, Finlandii, Holandii, Argentynie, Urugwaju, Peru i w Egipcie. Nagrania jego utworów opublikowały wytwórnie Kairos, Col-legno, Verso, Columna Musica, Harmonia Mundi. Mieszka w Berlinie.
*
Chanson Bleue (2000) to akordeonowa wersja utworu napisanego oryginalnie na organetto. Akordeon nastrojony według systemu pitagorejskiego próbuje naśladować pewne efekty osiągalne na organetto. Tony harmoniczne, które na średniowiecznym instrumencie wywołane są przez ciśnienie powietrza, znajdują tu analogię jako wysokie dźwięki akoredonu wzbudzane klawiszami. Styl kompozytora i jego wiedza na temat akordeonu są w tej wersji bardzo słyszalne; daje ona również szansę na eksplorację możliwości akordeonu pitagorejskiego.
José María Sánchez-Verdú